Najpopularniejsze modele polskich parowozów

Parowozy produkowane w Polsce charakteryzowały się niezwykłą solidnością wykonania, a także nowoczesną myślą techniczną. Pierwszym parowozem był wyprodukowany w 1924 r. parowóz Tr21 o numerze seryjnym 37, który 7 kwietnia 1924 r. wyjechał z fabryki w Chorzowie. Był to jeden z pierwszych parowozów, który możemy nazywać naprawdę polskim. Wcześniejsze parowozy, choć produkowane de facto na terenie Polski, były konstruowane w trakcie zaborów, dlatego model Tr21 uważa się za pierwszy parowóz Polski, bo powstały już po zaborach. Kolejną konstrukcją, która przeszłą do historii polskiej kolei był Pt31, skonstruowany przez Kazimierza Zembrzuskiego. Produkowany był w latach 1932-1940 i jak na owe czasy osiągał zawrotną prędkość 110 km/godz. Dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności ten model mógł być produkowany również po I wojnie światowej, Otóż w czasie wojny ocalała cała dokumentacja z opisem tej lokomotywy. Był to model na tyle solidny, że był w użyciu jeszcze długo po II wojnie światowej, ponieważ służył w kolei polskiej aż do 1980 r. .

Najsłynniejszym jednak parowozem, który został wyprodukowany jedynie w dwóch egzemplarzach był Pm 36. Powstał on jako projekt już w 1936 roku w Chorzowie, a jego prędkość wynosiła aż 120 km/godz. W założeniach miała być to lokomotywa pospieszna. Lokomotywa była jak na owe czasy bardzo nowoczesna. Dostałą otulinę aerodynamiczną, której projektem zajęła się Politechnika Warszawska w Instytucie Aerodynamiki. Lokomotywa zdobyła nawet nagrodę na Wystawie Techniki i Sztuki w Paryżu w 1937 r. Jedyny zachowany egzemplarz tej lokomotywy można dziś obejrzeć w Wolsztynie i nosi nazwę „Piękna Helena”.