Początki polskich parowozów po I wojnie światowej

Historia parowozów w Polsce rozpoczęła się ponad dziewięćdziesiąt lat temu. W 1924 r. zaczęto produkować pierwsze lokomotywy parowe. Produkcja odbywała się w Chrzanowie w Pierwszej Fabryce Lokomotyw.
W tym samym roku na polskie tory wjechał pierwszy parowóz wyprodukowany w Polsce. Produkcja lokomotyw w Polsce była, oprócz produkcji statków i samolotów, jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki w ówczesnej Rzeczpospolitej. Kolejnictwo w II Rzeczpospolitej było bardzo ważne, ponieważ największa część transportu odbywała się właśnie koleją. Działo się tak z kilku przyczyn. Po pierwsze rozwój przemysłu samochodowego rozwinął się później, przez co nie było w Polsce odpowiedniej infrastruktury, która pozwalałaby na transport np. części maszyn przemysłowych za pomocą samochodów. Po drugie transport kolejowy był o wiele tańszy i bardziej wydajny, niż transport samochodowy. W owym czasie nie istniały na tyle pakowne auta, by w nich móc przewozić ogromne ładunki. Z pomocą przychodziła kolej i bardzo dobrze rozwinięty jak na ówczesny system kolejowy. Kolej miała również inne zastosowanie. Ze względu na słabą infrastrukturę drogową, kolej stała się jednym z podstawowych (o ile nie podstawowym) środkiem transportu dla ludności. Kolej była ogólnie dostępna i nie była takim luksusem, jakim w tych czasach były samochody, na które mogli pozwolić sobie ludzie zamożni. Wiele miast posiadało stację kolejową, dzięki czemu można było przemieszczać się do dużych miast, nawet z niewielkich miejscowości. W ten sposób kolej stała się niezastąpiona, a w latach 30 nastąpił jej bardzo szybki rozwój, który możemy obserwować po dziś dzień.